U bent hier: administratiekantoor hilversum » nieuws

Administratie: Fiscaal nieuws

Niet voldaan aan administratieve verplichtingen

29 November 2018

Ondernemers zijn administratieplichtig. Dat houdt in dat zij een zodanige administratie van hun vermogenstoestand en van hun bedrijf moeten bijhouden dat daaruit op ieder moment hun rechten en verplichtingen en de voor de heffing van belasting van belang zijnde gegevens kunnen worden afgeleid. De administratie moet zeven jaar worden bewaard. Tot de administratie behoren ook de onderliggende stukken. De administratieve gegevens kunnen op een andere dan de originele gegevensdrager worden opgeslagen, mits de volledige gegevens beschikbaar blijven gedurende de bewaarperiode en zij binnen redelijke tijd leesbaar kunnen worden gemaakt. De aard, omvang en complexiteit van een bedrijf zijn medebepalend voor de eisen die aan een administratie worden gesteld.

De inspecteur kan bij voor bezwaar vatbare beschikking vaststellen dat een ondernemer niet aan zijn administratieve verplichtingen heeft voldaan. Tijdens een boekenonderzoek bij een horecaondernemer constateerde de Belastingdienst dat de administratie gebreken vertoonde. De Belastingdienst stelde de tekortkomingen vast in een informatiebeschikking. De rechtbank was van oordeel dat de beschikking terecht is gegeven. De ondernemer had niet aan zijn administratieve verplichtingen voldaan. Hoewel een groot deel van zijn omzet contant werd ontvangen was de kasadministratie niet controleerbaar. De detailgegevens van de kassa, pinafslagen, kladbriefjes en dergelijke had de ondernemer niet bewaard. Dergelijke primaire bescheiden vormen een wezenlijk deel van de administratie van een onderneming. Door deze niet te bewaren kon niet gecontroleerd worden of de gegevens juist en volledig waren overgenomen in het kasboek. De vereiste aansluiting tussen omzet in geld en goederen kon niet worden gemaakt. De Belastingdienst kon de juistheid en volledigheid van de omzet niet controleren.


terug
A.S.R. Fiscaal Dienstverleners
 
Vestiging Hilversum

Jacob van Campenlaan 3
1222 KB Hilversum
 
Tel: 035 - 64 79 955
Fax: 035 - 62 40 104
E-mail: info@a-s-r.nl
 
Bel mij terug
Uitgebreide offerte
 
Administratiekantoor Hilversum

Vestiging Utrecht

Newtonlaan 115
3584 BH Utrecht
 
Tel: 030 -22 70 681
Fax: 030 - 8700239
E-mail: info@a-s-r.nl
 
Bel mij terug
Uitgebreide offerte
 
Administratiekantoor Utrecht

Beconnummer 412077
KvK:39062538 te Almere
Bankrelatie ABN-Amrobank
IBAN: NL15 ABNA 0605102295
BTW Nummer NL.1676.67.981.B01
 
Main items: administratiekantoor hilversum diensten algemene voorwaarden nieuws contact
© 1996- 2018 | A.S.R. Fiscaal Dienstverleners | www.a-s-r.nl